lördag 5 juni 2010

Precious Bodily Fluids

Precious bodily fluids är en filmblogg jag kommer att återvända till. Såg att många av mina favoritregissörer var omnämnda och när sedan en av rubrikerna var French films så läste jag vidare. Bland annat om att Howard Hawkes film "Gentlemen prefer Blondes" - med Marilyn Monroe från 1953 - har homoerotiska drag, en något fnissig infallsvinkel. I presentationen till bloggen uppmuntras vi att inte besöka sidan för ofta - ett tilltal jag också gillade. Annars mest manliga regissörer och mycket gammal svart-vit film men det har ju präglat mina filmår också.

Förresten så hörde jag - i Kino - att Marilyn Monroe själv skrev några repliker i filmen Gentlemen prefer Blondes. En äldre rik man kommenterar att hon inte verkar dum trots att hon är blond; They said that you were stupid but you don´t sound stupid to me. Lorelei (MM) svarar då: I can be smart when it´s important but most men don´t like it.

Inga kommentarer: